Błąd pomiaru alkomatu przy badaniu trzeźwości kierowcy

Błąd pomiaru alkomatu przy badaniu trzeźwości kierowcy

W chwili zatrzymania kierującego, policjanci przeprowadzają badanie jego trzeźwości za pomocą przenośnego alkomatu. W przypadku, kiedy wynik wskazuje, że kierujący kieruje po spożyciu lub pod wpływu alkoholu jest on przewożony na komisariat w celu podaniu się badania na alkomacie stacjonarnym. Warto jednak zadać pytanie, czy urządzenia z których korzysta z policja są w 100% dokładne? Okazuje się, że niekoniecznie!

Alkomat może się mylić!

Alkomaty, podobnie jak inne urządzenia – nie pokazują idealnego wyniku. Jak wynika ze świadectwa wzorcowania alkomatu, który zawsze jest dołączany do akt postępowania, niepewność pomiaru alkoholu w wydychanym powietrzu jest normalną rzeczą. Policja najczęściej korzysta z dwóch typów urządzeń:

  1. Alcosensor IV – urządzenie podręczne, które policjanci wożą ze sobą w radiowozie – którego niepewność pomiarowa jest określona na poziomie 0,01 mg/l;
  2. Alkometr A 2.0 – urządzenie stacjonarne – znajdujące się na komendzie Policji – którego niepewność pomiarowa jest określona na poziomie 0,02 mg/l;.

 

Co ciekawe, powyższe marginesy błędu dotyczą warunków laboratoryjnych, chwilę po kalibracji. W takiej sytuacji warto zadać pytania:

  1. Czy badanie kierowcy alkomatem w chwili, kiedy np. jest niska temperatura otoczenia, wieje silny wiatr, jest duża wilgotność powietrza lub niskie ciśnienie atmosferyczne może znacząco wpłynąć na wynik badania?
  2. Czy np. słaba bateria alkomatu również może zaburzyć prawidłowy wynik badania?

Jak się okazuje powyższe kwestie mogą mieć wpływ na wynik badania, a biegli z zakresu maszyn i urządzeń elektronicznych oceniają, że maksymalna niepewność wynosi w przypadku Alcosensora IV 0,03 mg/l alkoholu w wydychanym powietrzu.

Czy to może mieć znaczenie dla kierującego po pijaku? Ogromne!

O ile, w przypadku kierującego, którego wynik badania wynosi np. 0,37 mg/l błąd pomiaru nie ma większego znaczenia. Tak w przypadku kierującego, którego wynika badania wynosi np. 0,28 mg/l, błąd pomiaru może mieć kluczowe znaczenie dla jego sytuacji procesowej, i w przypadku uwzględniania przez sąd argumentacji dotyczącej niepewności badania, może skutkować odpowiedzialnością za wykroczenie, a nie za przestępstwo.

Warto w tym miejscu przypomnieć, iż jeżeli zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu nie przekracza 0,25 mg w 1 dm3 (0,5 promila) kierujący popełnił wykroczenie. Natomiast jeżeli zawartość alkoholu w wydychanym powietrzy przekracza 0,25 mg w 1 dm3 (0,5 promila) kierujący popełnia przestępstwo.

Tym samym w sprawach o kierowanie pod wpływem lub użyciem alkoholu ważnym elementem może być dowód z opinii biegłego, który potwierdzi, iż w chwili badania trzeźwości kierującego może pojawić się błąd pomiaru, który może być większy, niż ten który wynika ze świadectwa wzorcowania.